lördag, juli 15, 2006

USA spelar teater III

De som känner mig eller har följt min blogg, vet att jag är högst kritiskt mot USA:s utrikespolitik och anser att George W Bush är den största terroristen tillsammans med hela sina korrupta regering, och inte minst hans andra vice president, Dick Cheney.

Jag har vid flera tillfällen skrivit i denna blogg om att det var USA som hjälpte Khomeini och islamiska republiken till makten och att de faktiskt till och med vill att den islamiska republiken skall vara vid makten. Jag menar, rent ekonomiskt, är ju islamiska republiken av en otrolig stor värde för USA. Bara för att regimen i Iran är så barbarisk, så köper ju hela regionen vapen för miljarder dollar av USA, och Dick Cheney kan ju få jätte billigt olja från Iran.

Vid två olika tillfällen har jag skrivit bloggen Därför spelar USA teater och USA spelar teater...Igen. I dessa två blogg så förklarar jag varför JAG tycker att USA bara spelar teater. Idag tänker jag ta upp detta igen, i samband med krisen i Mellanöstern just nu.

Krisen i mellanöstern

Alla är ju nu insatta i den kris som finns i mellanöstern, tack vara islamika terrorister. Jätte konstigt att Israel försöker bara försvara sig, men endå får dem mest skäl. Men så är det ju. Tyvärr är anti-israelismen fortfarande stort i världen, men för en Iranier borde det inte vara någon tvekan om vem som är Irans egentliga vän, nämligen Israel.

Att den islamiska republiken av Iran ligger bakom kidnappningen av två israeliska soldater, som Hizbollah tagit på sig ansvaret, är det ingen tvekan om. Jag menar Hizbollah vågar inte ens skriva ett pressmeddelande utan att regimen i Iran först ger sitt godkännande.

Varning till Israel

Igår, fredag den 14:e juli, sade den islamiska republikens president Mahmoud Ahmadinejad, att:

Israel är inte stark nog att ge sig på Iran och jag
varnar Israel starkt från att ge sig på Syrien



I ett samtal med Libanons president, Emile Lahoud, påpeka Ahmadinjead att Iran kommer stå helhjärtad till Libanons tjänst.

Alltså, lägg av med skitpratet. Jag menar, sedan revolutionen 1979, då den pro-israeliska Shahen av Iran lämnade landet, har islamiska republikens korrupta och barbariska ledare pratad om att "Utplåna alla judar", "Utplåna ISrael från kartan" eller som Khomeini sade, "Kasta alla Israeler i sjön". Men det hindrade inte regimen i Iran att:

  1. Under Iran -Irak kriget köpa vapen av Israel
  2. Hjälpa Israeliska F-16 flygplan att bomba Irakiska kärnkraftvärk under kriget och sedan tillåta Israeliska flygplan vid behov att landa i Teheran för att få bränsla

Sedan, är det en annan sak som är otroligt roligt. I alla de här åren regimen i Iran hotat allt som har me dIsrael att göra, endå så har dem inte gjort ett dugg. Under Gulf kriget kommer jag ihåg att Saddam avfyrade en eller flerea raketter mot Israel, och även om Saddam var/är Israel fientlig, så kan det ej jämföras med de stora ord som kommer ut från islamiska republikens illaluktande mun.

Nu har Israel gett sig på Palestina och Libanon. Men endå gör regimen i Iran inget förutom att skicka fram sin Bulldog till president, för att skäla som en hund och varna Israel för ditten och datten. Nämen, dra åt helvete Ahmadinejad. Om du menar allvar, då är dte på tid att ni ger är på Israel. Att ringa Libanons president och säga "Iran står till ert tjänst" gör ju ej ett dugg. Tro mig, även om ni har all möjliga avtal med terrorist landet Syrien, kommer ni inte våga göra ett skit om Israel, MED ALL RÄTT, ger sig på Syrien.

USA:s dubbelspel

Vad som gör mig riktig "pissed off" i det hela, är det som USA sysslar med. USA:s ambassadör, Zalmay Khalilzad, har i ett intervju sagt att han tvekar ej på att Iran står bakom de oroligheter som tar plats i Mellanöstern. Han sa också att han tror Iran gör detta för att bland annar få omvärldens fokus bort från Irans atom kris.

Det är helt sant och jag håller helt med Khalilzad. Glöm nu ej att bästa sättet att lösa inrikes problem är att skapa utrikesproblem.

Men, vad jag dock ställer mig kritiskt till, är att, USA vet hur regimen i Iran, hur barabriska dem är m.m. Dem vet att regimen i Iran ligger bakom detta elände, men endå, vill USA ha dialog med landet, och USA:s lakejer i den iranska oppositionen som till exempel Assad Homayoun, Shahin Fatemi och Dariush Homayoun ställer sig helt och hållet bakom en dialog och mot att regimen i Iran skall störtas, något som hela den iranska oppositionen vill.

Frågan är kvar; Om regimen i Iran är så förfärligt och aja baja, varför i guds namn kysser då USA rgeimens röv hela tiden?

Lägg av med det här teater spelet...

4 Comments:

At 15 juli, 2006 21:57, Anonymous Anonym said...

Hej Ardavan

Som en Israeler vill jag tacka så mycket för ditt stöd till mitt land och mitt folk.

Du är modig som vågar.

 
At 16 juli, 2006 00:31, Anonymous Nilou said...

Var det verkligen så att shahen var Israel vänlig?

 
At 16 juli, 2006 22:34, Blogger Johan Våglund said...

Hej Ardavan

Tackar för läsningen. Du har många tänkvärda idéer och uppfattningar. Inte minst för att du så distinkt skiljer mellan Iran och Islamiska Republiken Iran. Det är en bra utgångspunkt.

Men tror du att USA önskarnuvarande regimen i Teheran? Det tror jag inte. Bush vill till 100% byta ut den regimen. Du skriver att USA säljer vapen till Iran men det skulle man få göra även om det satt någon annan på Irans presidentpost. Det kommer alltid att finnas ett behov av vapen. Nä, USA vill hellre se en regim som är demokratisk och liberal, dvs. en som låter amerikanska företag etablera sig på den iranska marknaden i högre grad vad som nu gäller.

Hälsningar
Johan

 
At 16 juli, 2006 23:27, Blogger Ardavan Khoshnood said...

Hej Johan och tack så mycket för ditt inlägg. Jag var och läste din blogg och bara så du ver, så håller jag med ungefär allt som du skriver...

Vad gäller USA, så har jag varit lite luddig. För det är ju faktiskt så att en del av de amerikanska politikerna och lobbyisterna VILL att regimen i Iran skall kollapsa. Detta är mest de som tillhör Nixon falangen och Henry Kissinger falangen. Kissinger är ju fortfarande ganska aktiv som du vet.

Dock finns det ju dem bland de amerikanska politikerna som är jätte anhängare av den nuvarande regimen som t.ex. Senator Kennedy.

Dock tycker jag att just nu anser ej den amerikanska regimen att regimen i Iran borde kollapsa. Visst vill det avra en del positiva saker med det, men det vill göra USA mer ont. För om en väst vänlig, nationaistisk och demokratisk regering tar över Iran som under Shahens tid (jätte demokrati var det ju inte då, men nationalistisk och västvännlig var den) så kommer vi ju göra det som Shahen av Iran gjorde och förargade västen.

Under Shahen av Iran hade t.ex. Halliburton ALDRIG någon representant i Iran, men under islamiska republiken, så har dem det.

Du säger någonting väldigt intressant och sant: "som låter amerikanska företag etablera sig på den iranska marknaden i högre grad vad som nu gäller"

Dock är det så att USA har etablerat sig i den iranska marknaden, skillnaden mellan NU och under Shahens tid, är att då var det ÖPPET, idag görs det i all hemlighet.

Som en Nationalist, Monarkist, Humanist och en sann pro-Israeler, vilket jag är stolt över, hoppas jag att jag har fel.

Tusen tack att du skrev.

Mvh
Ardavan

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home