onsdag, juli 19, 2006

Lite trögt, men endå...

I det sista har det varit ganska lite nyheter om Iran och som många andra blogg, nekar jag att hitta på saker och ting och annat skit-prat bara för att få besökare eller låtsas att jag vet en massa. I denna blogg hittar ni de mest intressanta nyheterna och med tanke på min historia inom den iranska oppositionen, så kan ni faktiskt se en del nya aspekter och åsikter.

Men nu har det faktiskt dykt upp en väldigt intressant nyhet. Vi drar oss till London och den stora räven.

Den stora räven är vad Iranierna brukar kalla England. Det finns ett stort hat gentemot England hos Iranierna. Inte filket självklart, men hela dess politiska system och dess imperialistiska utrikespolitik.
Det är ingen hemlighet att England alltid villjat ha det värsta för Iran och just därför är det heller ingen överraskning om varför det är just Engelskmännen som idag stödjer regimen i Iran så otroligt mycket. Inte ens Bush eller hans administration eller någon annan amerikansk administration har gjort det tidigare, förutom Carter administrationen.

I alla fall. Detta är något jätte intressant som bara ökar bevisen mot att så är fallet.

Igår, så läste den brittiska regeringen upp ett "statement" i The house of commons där man med all rätt, beskyllde Iran och Syrien som huvudansvariga för de senaste dagarnas kris i Mellanöstern. Men, för oss iranier aktiva inom Iran politiken, varade inte glädjen länge.

Senare samma dag hölls det ett möte i "The house of commons" som hade arrangerats av - höll i er nu - CASMII.

Vad är då CASMII? Det är ingen cologne även om det låter så. CASMII står för; "Campaign Against Sanctions and Military Intervention in Iran"

Bara av namnet så har nog ni redan fattat att detta är en jävla organisation som är bunden till den islamiska regimen. Visst, finns det de iranier i oppositionen som mig, som är emot ett millitärt attack på Iran, men det är verklgien få Iranier som ej vill ha sanktioner mot regimen i Iran.

Mötet hölls alltså av CASMII och två av deras främste representanter; Abbas Edalat och Pirouz Mojtahedzadeh.

Edalat är ej så känd och precis som jag skrev om en viss Iranier i LUF, så är även han en så kallad "nokhodi"... En nobody alltså.

Mojtahedzadeh däremot är det annorlunda med. Han studerade statsvetenskap vid Teherans universitet och efter revolutionen 1979 lämnade han Iran och började snart sina aktiviteter bland de iranska monarkisterna som då och även nu utgjorde och utgör, majoriteten av oppositionen. Snart så började han resa till Iran och precis som vilken som helst annan politiskt aktivt Iranier som åker till Iran, så köptes han av regimen. Idag ser vi det klart och tydligt.

En annan av de som arrangerade detta är en älskare åt regimen i Iran, vid namnet Jeremy Corbin, som är MP. Han sade under mötet:


"The majority of the House was in fact critical of
Israel for its disproportionate actions in the present
conflict."

Under mötet tog sedan dessa tre herrar slutsatsen av att Iran är helt oskyldig i dessa konfilkt och att USA borde ha direkta dialog med Iran.

Ardavan Khoshnood svarar:


  1. Ja, Iran är helt oskyldig. Det är min mosters-mans-systers-dotter som säljer vapen till Hizbollah och utbildar deras terrorister. Se nogrant på dne bilden som jag har tagit med för denna artikel. Ni ser helt fel, det är ej Hizbollahs ledare som hånglar med den iranska andliga ledaren, det är också dotter till min mosters-mans-syster.
  2. Visst är detta ironiskt. Islamiska republiken av Iran vill jätte gärna ha dialog med USA, det ser vi ju på de krav som regimens lakejer har och det vill också utrikesminister Rice.

Jag vet ej vad att tro... U tell me.

1 Comments:

At 20 juli, 2006 15:17, Anonymous Tomas said...

Hej Ardi, alltså, jag är en riktig pro-amerikan, men jag tycker det är ganska konstigt hur USA beter sig i Iran frågan. Jag bara förstår mig inte på det.

Skriv gärna mer om detta...

Mvh
Tomas

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home