torsdag, juni 01, 2006

Shahen av Iran

Jag har fått en del frågor ang. hemsidan www.ARYAMEHR.org, så jag skall besvara dessa frågor och samtidigt förklara lite om Shahen av Iran.

Sidan www.ARYAMEHR.org startades av mig den 15:e september 2004, efter att ha jobbat med sidan i ungefär 3 år. Jag är otroligt stolt över sidan och har fått oerhört bra respons på den.

Mitt kärlek till Shahen av Iran är absolut ingen hemlig. Under min tid i Moderaterna visste alla om det och nu när jag är medlem i Folkpartiet, vet alla om det.

En av frågorna var om jag har fått hjälp av den iranska kunga familjen med denna hemsida och svaret är NEJ. Jag har tagit en del av informationen som finns på min hemsida från Reza Shah II:s hemsida och Drottning Farah Pahlavis hemsida, men jag har ej fått någon hjälp.

En annan fråga som jag får ofta är om jag anser Shahen av Iran var en diktatur och vilket regim jag vill ha i Iran i framtiden.

Här är svaret:

Enligt mig var Shahen av Iran en sann landsfader. En kung som älskade sitt land och sitt liv och till slut blev ett offer för en del iranska förädare och en sjuk och maktgalen president med namnet Jimmy Carter.

Jag tycker ej Shahen av Iran var en diktatur, tvärtemot. Jag anser ej det finns nog med bevis för att kunna säga Shahen av Iran var en diktatur. För att jag skall kunna gå mer in på detta, måste jag veta exakt vad ni som ställer denna fråga hänvisar till. Gör så och jag kommer att svara på detta.

Ang. Irans regim i framtiden så kommer jag personligen att kämpa för en Monarki med Reza Shah II som den iranska konungen. Jag tror personligen på parlementarism och den iranska konstitutionen från 1906. Dock måste stora förädringar ta plats i den konstituionen.

Faktum är att, jag utmanar de som tycker Shahen av Iran var en diktatur till debatt. Jag utmanar dem alla.

4 Comments:

At 02 juni, 2006 15:34, Blogger Aryamehr said...

Ravanesh Shaad

 
At 02 juni, 2006 22:37, Anonymous Siavosh Zarrasvand said...

Vadå utmanar till debatt, du kan ju inte förlora debatt efter debatt och låtsas som om ingenting har hänt. Fattar du inte att ingen annan vill debattera med dig då?

En fråga till: De flesta monarkister erkänner själva Shahens förtryck, exempelvis Dariush Homayoon och Amir Taheri (nåväl, Amir är inte uttalad monarkist men han umgås mycket med monarkister och var den förste att sätta den heliga terrorismen på agendan med sin bok: "Helig Terror"). Och jag undrar då, vad anser du om dessa herrar?
Är de landsförädare?
Är Dariush Homayon som var informationsminister under Shahen mindre insatt än du?

 
At 03 juni, 2006 00:37, Anonymous Anonym said...

Men Sia du har ju inte fattat nåt, alla som motsätter sig Shahen är antingen köpta av mullorna, CIA, frimurarna eller grabbarna i Deltagänget.

 
At 03 juni, 2006 18:43, Blogger Ardavan Khoshnood said...

Vad gäller dina kommentarer. Jag har aldrig debatterat Shahen, så vad du säger är mer ett önsketänkande än fakta.

Vad gäller Monarkistern. Ingen monarkist har erkänt att Shahen var en förtryckare. Än engång är detta bevis på hur okunnig du är.

Amir Taheri är INTE någon monarkist, så som du själv påpekar. Ang. Homayoun, så vet du mycket väl vad iranska monarkister anser om Homayoun. Men endå, varje gång HEZBEH MASHROOTEH som Homayoun är rådgicare åt, har program, har de stora porträtter på Shahen.

Nej, jag är ej mer indsatt än Homayoun. Men bara för att Homayoun anser att Shahen var en ond man, betyder det inte att hela världen har rätt. ang. Shahen eller???

Fortfarande utmanar jag Shahens motständare till debatt och du är hjärtlig välkommer Siavosh eller vad ditt namn nu är.

Shahen av Iran var ingen förtryckare och det var heller inte hans regim. Och så som anonymous eller Majeed påpekar, så har många iranier tyvärr sålt sig, och för det min vän, finns det bevis.

Som sagt, Homayoun är den som kritiserat Shahen mest av alla och även mer än kommunisterna och Mujahedin, men endå håller han tal under stora porträtter av Shahen. Mannen är hycklare och det borde väl du veta.

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home