lördag, juni 10, 2006

Mer bevis?

Inte länge efter att Akbar Ganji "friades" från fängelse, så påbörjade någon form av internationell tourne.
Innan jag fortsätter vidare, vill jag rekomendera er att först läsa mitt inlägg som jag skrev tidigare om Ganji.
För någon dag sedan så befann han sig iRyssland. Väl i Ryssland träffade han pressen, och sa bland annat:

My dear friend, [journalist Said] Hajarian is now
paralyzed as a result of an assassination attempt.

Låt mig göra en del saker klar.
  1. Ganji släpps ut av fängelset efter 6 år, och utan problem kan han lämna landet. Det är första gången i islamiska republikens historia. Frågar ni mig, så är det banne mig konstigt.
  2. Ganji är alltså på "tour". Vem i all världens namn finansierar detta? För mig är det ju ingen tvekan om vem det är.
  3. Ganji berättar om sin väldigt goda vän Said Hajarian. Vem är då denna väldigt goda vän?

Said Hajarian föddes 1954 och under Shahens tid, satt Hajjarian i "Teherans city council" även om han var känd Shah motståndare och islamist. Visst var Shahen en diktatur?

Hajjarian var väldigt aktiv under revolutionen 1979 och var såpass känd av den islamiska rörelsen och man litade så otroligt mycket på honom att Hajjarian faktiskt var en av de som utvecklade och grundade den islamiska republikens ökända säkerhetstjänst, VAVAK. VAVAK som är en motsvarighet till CIA och FBI, bedrev och fortfarande idag bedriver en omfattande tortyr verksamhet och är de som planerar mord på exil iranier och tar hand om all kontakt med terroristorganisationer med mera.

Under hela 1980-talet jobbade Hajjarian för VAVAK och har därmed varit högst ansvarig för de mord, terror och tortyr som pågick under den tiden. Men inte bara det. Hajjarian var också väldigt aktiv i VAVAK under de 8 år som Khatami var president i Iran. Faktum är att Hajjarian var Khatamis närmaste rådgivare och mannen som många anser har varit hjärnan bakom "reform-teorien".

Khatami var som alla vet idag, en av cheferna för den ökända organisationen " ". Denna organisation som tog hand om de olika terrorattentater mot exil iranier hade ju självklart när samarbete med VAVAK, om inte organisationen var en del av VAVAK. Det var under den tiden som Khatami och Hajjarian involverades och där Hajjarian och Ganji blev "goda vänner".

För att göra en lång hisoria kort, så sköts Hajjarian ner på öppen gata mars 2000, av en kemi student under namnet Saeed Asgar. Denna student, som var och är fortfarande medlem av Basij enheten, lojala till den andliga ledaren Khamenei, dömdes till 15 års fängelse medn släptes efter en kort tid.

ÄN EN GÅNG SER VI ATT DET HELA ÄR EN MAKTKAMP MELLAN EN GRUPP MOT EN ANNAN INOM SJÄLVA REGIMEN. DET ÄR EN TURBANBEKLÄDD IDIOT SOM INTE TYCKER OM EN ANNAN TURBANKLÄDD IDIOT. OCH FOLK SOM GANJI ÄR LAKEJER SOM BARA VILL HA SIN BIT AV TÅRTAN.

VAD JAG TYCKER? LÅT DEM DÖDA VARANDRA, DEM HAR ALLA ANSVARET FÖR MORD OCH TERROR PÅ MILJONER IRANIER.

4 Comments:

At 11 juni, 2006 02:10, Anonymous befriairan said...

Hej
Det är bra att du skriver om Ganji, men spara gärna de artiklarna till de dagar då friairanvanner går ut med support till honom.

Vad tycker du om låten på adressen nedan? (Svar som tidigare lämnas i min motsvarande comments)
http://video.google.com/videoplay?docid=937485104345832453

 
At 13 juni, 2006 01:38, Blogger long live Persia said...

Det var för mig dags att skriva några ord om Ganji, sedan mr friairanvanner efter sin hemkomst från Tyskland, hade väldigt bråttom att berömma sin frihetshjälte

 
At 13 juni, 2006 19:16, Anonymous long live Iran said...

"mr friairanvanners" svar angående Ganji. Det har även tillkommit en artikel till stöd för hussein khomeini

Vi har inte på något sätt ifrågasatt Ganjis bakgrund eller hyllat den. Men däremot så är han idag en oerhört viktig person i motståndsrörelsen tack vare just sin bakgrund. Att han numera så tydligt tagit avstånd från mullorna och är den som idag offentligt i Iran vågat kräva Khameneis avgång. Det gör honom till en viktig person, samtidigt ger hans tidigare bakgrund honom tyngd i sin kritik mot regimen.

Sen må rojalitshögern ogilla honom för att han idag är nog en mer samlande figur för den Iranska oppositionen än vad Shahens son är...

Vad gäller censur på bloggen, återigen du får jättegärna kommentera däremot inte syssla med reklam.

 
At 13 juni, 2006 19:40, Blogger Ardavan Khoshnood said...

Jag brukar ej läsa fria iran vänners blogg med tanke på att jag känner til en viss grad de som finns bakom och med tanke på att reser till Iran, har de noll förtroende hos mig och i mina ögon är dem den islamiska republikens lakejer.

Dock är det ganska roligt det med att Ganji enar oppositionen, med tanke på att Mujahedin, Monarkisterna och Kommunisterna har alla en och samma åsikter om honom. Den här duden måste verkligen läsa några böcker innan han uttrycker sig.

Detta är en blogg som helhjärtad stödjer demokrati och yttrandefrihet, och här får ni skriva vad än ni vill och propogera för vad ni vill.

Jag stödjer inte diktatur och cencur som den okunniga person som skriver på fria iran vänner.

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home