tisdag, maj 23, 2006

Fröken Ebadi på`n igen

Shirin Ebadi. För många av er hörs namnet känd ut men ni kommer ej helt ihåg vem den här iranska kvinnan är. Väl, jag skall berätta.

Shirin Ebadi vann nobels fredspris, år 2003. Jag kommer väl ihåg den dagen då man utsåg henne till vinnare. Jag hade precis vaknat och kollade på SVT text då jag läste att hon vunnit priset. Jag var chockad. Jag tänkte; Hur långt tänker västvärlden gå för att stödja regimen i Iran.

Jag tänker ej berätta mycket om Ebadi, som jag anser är en av de största "charlatan" som vi haft i Iran. Om henne kan ni läsa i två artiklar jag skrev. Ni kan hitta dem här:

Jag skäms över fredsprisvinnaren
http://www.ardi.rastakhiz.org/art/2003/iran3.htm

Shirin Ebadi – Islamist och Regimtrogen
http://www.ardi.rastakhiz.org/art/2003/shirin.htm

Vad jag ville berätta är att hon är nu ute på en turné i USA för att presentera en bok hon skrivit om mänskliga rättigheter med mera.

Detta är också ett spel från den iranska regimen. Hur i all världen har det sig att regimen inte har något problem att slå ner på studenter med mera, men "stora problem" när det gäller Ebadi?

Många säger det är för att hon är så berömd, men det var paret Forouhar också, ändå hindrade det inte regimen från att mörda dem? Ja ja, sanningen kommer alltid fram för eller senare…

Vem paret Forouhar var, kommer jag att skriva i en annan blogg.

Regimens mål är att få världen tro; Hey, kolla här, Iran är fritt. Ebadi kritiserar SKITEN ur regimen, men endå kan hon resa utanför landet, ta av sig slöjan i andra länder och prata dåligt om regimen.

Och vet ni va folket? Det är inte det att de andra länderna ej fattar det här spelet, men vad gör man ej för olja?

Ang. bilden
Väldigt roligt eller hur? En Ebadi utan slöja framför den Islamiska flaggan med Allah med märket.. hmm?? Vad demokratiska islamiska regimen är som ej gör något med Ebadi.

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home